Hart voor de horecazaak
Een goede horecazaak runnen is zo makkelijk nog niet. Je moet aan alles denken; van een goede horeca koelkast, tot welk personeel je inhuurt en hoe je daarvoor zorgt, tot waar je precies je one-of-a-kind whiskey flessen op display zet. Kortom; zo makkelijk is het nog niet. En toch ga jij het doen, en toch gaat het lukken. “Hoe?”, vraag je je misschien af. Wij gaan het je haarfijn uitleggen. Lees mee!
De visie
Kijk, alles staat of valt natuurlijk met een goede horeca koelkast, maar met een beetje goed zoeken en een goed stukje budget is die zo gevonden. Nóg iets waar je zaak mee staat of valt; je concept. Nu haal je misschien je wenkbrauwen op bij het zien van dat woord, maar elke onderneming heeft een concept. Bij sommigen is het misschien niet heel duidelijk of opvallend, maar overal zit in ieder geval een beetje gedachte achter. En sterker nog, een duidelijk concept, of het nu ‘chique nachtclub voor hoogopgeleiden’ of ‘Ierse kroeg met een vleugje fantasy’ is, maakt je zaken én zaak vaak alleen maar overzichtelijker en succesvoller. Een restaurant, kroeg of café met een duidelijke identiteit trekt mensen aan. Zo voorkom je dat je het zoveelste cafeetje wordt waar er al tien van in de straat zitten waar jij net een pandje hebt gekocht, en je zorgt dat je klanten specifiek voor jou kiezen als ze een restaurant -of barselectie maken. Een goed concept zie je in alles, van de aankleding tot het menu. Mensen komen terug bij iets wat memorabel en vooral ook leuk is. Dat is het; vraag jezelf eens af “Wat voor horecaconcept ken ik nog niet, maar vind ik vooral heel leuk?”
De mensen
Dan nog een héél belangrijk element, iets wat sommige horecaondernemers nog weleens vergeten; je personeel. Dat klinkt misschien als het meest logische ter wereld, maar je personeel is ontzettend belangrijk. Natuurlijk moeten ze goed betaald worden, maar ze moeten daarnaast ook goed behandeld worden. Heldere communicatie, duidelijke roosters en weinig verrassingen. Bovendien, als er een fijne, amicale werksfeer in je bedrijf hangt, loopt je personeel ook een stuk vrolijker rond. Dat is tenslotte wat je wil; een fijne plek waar zowel klant als werknemer graag komt. Je zult zien dat ook je klanten een stuk liever terugkomen.
Kortom, een goede horecazaak heeft, naast de logistieke en financiële dingen, alles te maken met een goed idee én een beetje menselijkheid. Dat kan jij!